You are currently viewing Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt medlemsmøte 11 januar 2023

Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt medlemsmøte 11 januar 2023

Referat fra medlemsmøte 11. januar 2023

Det var i alt 21 til stede.

Svein Åge Wærhaug-Mathisen ønsket velkommen og informerte om vårens program, herunder årsmøte og kommende kurs.

Kveldens foredrag: Nina Hestem Berggren «Min ukjente slekt på Lur».

I foredraget «Min ukjente slekt på Lur» fortalte Nina Hestem Berggren om slektsagaen rundt familienavnet Hestem. Det at ingen lenger husket hvor i Sverige navnet kom fra, var en nøtt som ga startskuddet til at hun ble slektsforsker. Å løse gåten skulle ta over 35 år. Svaret kom først etter at hun og ektemannen ved ren slump kjøpte fritidshus i Lur, i Tanum kommune.  Der oppdaget de at gården hun hadde søkt etter så lenge kun lå få kilometer unna! Hun hadde bokstavelig talt havnet midt blant slekta! Nina tok oss med bakover i tid, til glemte aner og tider i både Lur og Skee sogn. Samtidig som hun fortalte om hvordan hun fant frem til dagens slektninger.

I etterkant av dette vil hun holde kurs her på Nauen om hvordan man finner frem til kilder i Sverige. Kurs svenske kilder kommer på følgende datoer: 14. 15. og 21. februar kl 18:00.

Eli Ulriksen