You are currently viewing Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt Julebord 28 november 2019

Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt Julebord 28 november 2019

Referat fra Julebordet 2019.

Tidlig kveldstid på torsdag den 28. november lavet snøen ned over vakre Nauen Gård på Barkåker mens fakler blafret i snoen og en innbydende duft av Julemat spedde seg utover gårdsplassen. Stemningen kunne ikke framstått bedre for Vestfold Slektshistorielags Julebord som ble avviklet i egne lokaler på gården, den gamle stallen fra tidligere tider.

Etter en velkomst drikk satte vi oss alle til bords og ble ønsket hjertelig velkommen av lagets leder Egil Theie fra Horten.

Han ga oss en kort rapport over investeringer som er foretatt gjennom sommeren samt aktiviteten gjennom året. Fortsatt har slektshistorielaget en stabil medlemsmasse og et bra besøk på senterets to åpningsdager tirsdag og onsdag, der middags servering på onsdagene har vært videreført fra de foregående år.
De største investeringene som er gjort er installering av varmepumpe og nytt sikringsskap, samt kjerneboring for ventilasjon til lokalet. Disse investeringene har vært mulig på grunnlag av pengegave fra Jahre Stiftelsen samt en ellers god økonomi i slektshistorielaget.  Egil nevnte også at to slektsforsknings kurs er blitt avholdt i inneværende år og at de fleste deltagerne også har tegnet medlemskap i slektshistorielaget og besøkt Nauen jevnlig.

Egil benyttet anledningen til å takke alle som bidrar for å få driften til å gå, det være styremedlemmene, alle vaktene og ellers medlemmer som yter bistand til de som kan trenge en håndsrekning. For som Egil påpekte, er det viktig at slektshistorielaget på Nauen framstår som et samlingspunkt med gode tilbud i tillegg til å være et hyggelig og godt sosialt miljø for medlemmer og andre besøkende.

Så var tiden kommet til Julematen som atter en gang var av ypperste kvalitet. For i tillegg til at slektshistorielagets nestleder Svein-Åge Wærhaug-Mathisen fra Botne er en mann med stor kompetanse innenfor data og slektsforskning, er han også kokk av profesjon og attpå til en særdeles god en. Han hadde tilberedt Julematen i flere timer og bød på ribbe, pølser, medisterkaker, surkål/rødkål samt riskrem med rød saus til dessert.

Julebordet bugnet med lekker mat som var et syn for våre øyne og velsmakende for våre ganer. Og naturligvis spiste vi mer enn vi hadde godt av.

Kveldens underholdning ble denne gang levert av slekts lagets egne medlemmer. Liv Julsrud Pedersen leste gode og varme Prøysen fortellinger mens Torbjørn Steen Karlsen snakket om juletradisjoner med snutter og episoder fra sin egen barndom. Også Nina Berggren bidro med tradisjonsrelatert innlegg noe som dessuten ble fulgt opp av Inger Karine Mathisen. Inger takket i tillegg Svein Åge for maten, noe som naturligvis utløste stor applaus fra bordene.

Etter en kort pause med rydding av oppvask og salg av lodder, ble det servert kaffe og bløtkake før kvelden ble avsluttet med utlodning av flere flotte gevinster, julestjerner og fruktkurv.

Leder Egil Theie takket til slutt for slektshistorieåret som nå ebber ut og ønsket velkommen tilbake til et nytt år på Nauen.