You are currently viewing Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt medlemsmøte 14 september 2022

Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt medlemsmøte 14 september 2022

Referat fra medlemsmøte 14.september 2022

Det møtte14 medlemmer.

Tema: «Digitalarkivet» v/Svein-Åge Wærhaug Mathisen

Møtet i dag var et «arbeidsmøte» der praktisk bruk av Digitalarkivet det ble gjennomgått og «testet ut», som:

• Enkelt og avansert personsøk. NB! Viktig å skrive minst mulig. Bruk * i søkefelt (men minimum 3 tegn eller bokstaver ved navn).
  • Tips: Ved søk, og du har knappen HBR (Historisk befolkningsregister) oppe i høyre hjørne – forsøk den; gir muligheter, bl.a. ref. til kirkebøkene.
  • Sjekk ut «Folkemengdens bevegelse» – det finnes mye søkbart, og der kan man gå videre via ulike kategorier. Spesielt viktig for å finne døde.
  • Digitalarkivet fritekstsøk: Mange dokumenter – søk f.eks. gårdsnavn og deretter kommune under geografi.
  • Historiske bilder – se digitalarkivets forside.

Tønsberg 14. september 2022,

Eli Ulriksen