You are currently viewing Vestfold Slektshistorielags Julebord avholdt på Nauen.

Vestfold Slektshistorielags Julebord avholdt på Nauen.

Referat fra Julebordet 2018.

Torsdag den 29. november ble Vestfold Slektshistorielags Julebord avholdt på Nauen.

Utenfor inngangsdøren ulte en sur høstvind og regnet pøste ned, men storstua innendørs var julepyntet og varm, og fra kjøkkenet møtte duften av tradisjonell julemat de 33 påmeldte medlemmene.

Etter en velkomst drikk satte vi oss alle til bords og ble ønsket hjertelig velkommen av lagets leder Egil Theie fra Horten.

Han ga oss en kort rapport over aktiviteten i slektslaget gjennom året. Den viser en stabil medlemsmasse og et bra besøk på senterets to åpningsdager tirsdag og onsdag, der middags servering på onsdagene har vært videreført fra i fjor.

Økonomien har fortsatt vært god, noe som har gitt handlings rom for å holde slektssenteret på Nauen oppdatert, bl.a. ved at styret har foretatt en del investeringer av utstyr. Egil nevnte videre at styret har avholdt to slektsforsknings kurs i inneværende år og at de fleste deltagerne også har tegnet medlemskap i slektshistorielaget og besøkt Nauen jevnlig.

Også i framtiden er det ønskelig å utvikle slektssenteret på Nauen slik at det blir et samlingspunkt med gode tilbud. Det viktigste er likevel at det er skapt et hyggelig og godt sosialt miljø som medlemmer og besøkende finner seg hjemme i.

Ingenting av dette hadde vært mulig om ikke slektssenteret hadde flere personer som har vært villig til å ta i et tak for å få alt til å fungere. Dette gjelder både alle kafevaktene og styremedlemmene som har bidratt mye. Egil benyttet anledningen til å rette en stor takk til disse.

Så var tiden kommet til Julematen som var av ypperste kvalitet. For i tillegg til at slektshistorielagets nestleder Svein-Åge Wærhaug-Mathisen fra Horten er en mann med stor kompetanse hva gjelder data og slektsforskning og med det har en sentral rolle i slektslaget, er han også kokk av profesjon og i tillegg en god en. Han hadde tilberedt julematen i mange timer og bød på ribbe, pølser, medisterkaker, surkål/rødkål og til dessert riskrem med rød saus.

Julebordet bugnet med lekker mat som var et syn for våre øyne og velsmakende for våre ganer. Og naturligvis spiste vi mer enn vi hadde godt av.

Også underholdning ble servert til medlemmene gjennom kvelden.

Vårt kjære æresmedlem Torbjørn Steen-Karlsen fra Nøtterøy grep ordet som han har vane for når han er i hyggelig samvær, og dro oss både inn i små skildringer fra sine egne aner og Prøysen-fortellingen ”Kustus”.

Videre framførte duoen Marit og Katrine (mor og datter) fra Nordre Slagen et repertoar av koselige sanger som også innbød til ivrig allsang blant medlemmene.

Mellom underholdnings bidragene ble det servert kaffe med julekaker og bløtkake, og kvelden ble avsluttet med utlodning av flere flotte gevinster, julestjerner og fruktkurv.

Leder Egil Theie takket til slutt for slektshistorieåret som nå ebber ut og ønsket velkommen tilbake til et nytt år på Nauen.