Vestfold Slektshistorielag avholdt sitt medlemsmøte 11. oktober med tur til Lokalhistorisk Senter i Horten.

Referat.

Her ble 17 medlemmer ønsket velkommen kl.11 i Kafé Breda av Jon Andresen og Wenche Langhaug.

Først fikk vi en innledning av Jon om etableringen av senteret i 2004 som er en privat stiftelse med en langvarig avtale og økonomisk støtte fra kommunen året etter. Senteret ble åpnet for besøkende i 2007 og holder hus i den gamle sykestua til marinen fra 1913 på Karljohansvern.

Senteret driftes i dag av 70-80 personer som arbeider gratis, og består i hovedsak av et dokument- og bildearkiv samt et bymuseum. Arkivene inneholder mange hundretusen dokumenter og fotografier av alle slag, både offentlige og private, mens bymuseet er fylt opp møbler og gjenstander fra miljøer hentet fra en nær fortid – 1940,-50 og -60 tallet. Foruten den økonomiske støtten fra kommunen gir salg av diverse trykk med motiv fra Horten og omegn, diverse lokalhistoriske bøker og omvisninger senteret inntekter.

Før omvisningen i museet kjørte Jon en fotoframstilling som viste hva som ville møte oss. Kanskje spesielt for de av oss som er fra Horten, brakte kommentarene som han knyttet til bildene en reise tilbake til barne- og ungdomstiden.

Og i museet ble vi hensatt til flere kjente miljø som tannlegekontor (minnet sterkt om skoletannlegen), kolonialforretning, sportsforretning, skoleklasserom (vi kjente godt igjen pultene), telegrafsentral, systua til Helly Hansen, e.verket og dessuten mange gjenstander hentet fra bl.a. vognmann Harry Bjerke, gullsmed Bjørn Eriksens verksted, Ludvig Paulsens bilruter, engroshandler Solberg og mye mer.

Etter omvisningen inntok vi lunsj i Kafé Breda med gode påsmurte bagetter og drikke, og praten gikk livlig om hva vi hadde sett. Så gjenstod det bare å takke Jon og Wenche for en hyggelig og interessant formiddag. Vi kommer gjerne tilbake.

Referent